New York Times Admits that Russia Is NOT Sending Pro-Russian Fighters Into Ukraine

Mainstream Media Is Being Forced to Retract Its Propaganda More and More Quickly

The New York Times pushed fabricated evidence in the run up to the Iraq war. A year later, the newspaper apologized for its inaccurate, one-sided coverage.

The U.S. and the New York Times pretended that Syria’s government was responsible for the chemical weapons attack … but that claim was debunked, and even the New York Times was forced to retract it several months later. (The alternative media, including Pulitzer prize winning reporter Seymour Hersh, has also pointed out that it was the Syrians rebels – with the help of the Turkish government – did it).

Then the U.S. and the New York Times pretended that they had proof that Russian soldiers were the mysterious “masked men” seizing government buildings in Ukraine. But a couple of days later, they were forced reporting from the alternative media – especially Robert Parry, winner of the George Polk Award for National Reporting – into retracting that claim, and admitting that their “proof” was almost as flimsy as proof of Saddam’s “weapons of mass destruction”.

Indeed, even the New York Times now admits that the Russian army is not directly responsible for the anti-government protests in Ukraine.  As Parry notes:

The New York Times, which has asserted for weeks that the Russian government is behind the unrest in Ukraine’s east, finally sent some reporters to the region to dig up the proof, but all they found were eastern Ukrainians upset by the coup regime in Kiev that replaced President Viktor Yanukovych.

The Times … has recently been promoting the “theme” that Ukrainians would be happy with their new unelected government if only the Russians weren’t “destabilizing eastern Ukraine.”


the Times belatedly dispatched reporters C.J. Chivers and Noah Sneider to Slovyansk in eastern Ukraine to talk with the militants who are opposing the coup regime in Kiev. To their credit, the two reporters actually seem to have recountedwhat they found, albeit with some of the anti-Russian bias that is now deeply embedded in the Western media narrative.

Noting that Moscow says the Ukrainian militants are not part of the Russian armed forces while “Western officials and the Ukrainian government insist that Russians have led, organized and equipped the fighters,” the reporters write:

“A deeper look at the 12th Company [of the People’s Militia] — during more than a week of visiting its checkpoints, interviewing its fighters and observing them in action against a Ukrainian military advance here on Friday — shows that in its case neither portrayal captures the full story.

“The rebels of the 12th Company appear to be Ukrainians but, like many in the region, have deep ties to and affinity for Russia. They are veterans of the Soviet, Ukrainian or Russian Armies, and some have families on the other side of the border. Theirs is a tangled mix of identities and loyalties.

“Further complicating the picture, while the fighters share a passionate distrust of Ukraine’s government and the Western powers that support it, they disagree among themselves about their ultimate goals. They argue about whether Ukraine should redistribute power via greater federalization or whether the region should be annexed by Russia, and they harbor different views about which side might claim Kiev, the capital, and even about where the border of a divided Ukraine might lie.”


The Times reporters cited one unit leader named Yuri as chuckling “at the claims by officials in Kiev and the West that his operations had been guided by Russian military intelligence officers. There is no Russian master, he said. ‘We have no Muscovites here,’ he said. ‘I have experience enough.’ That experience, he and his fighters say, includes four years as a Soviet small-unit commander in Kandahar, Afghanistan, in the 1980s.


The reporters also discovered mostly well-worn and dated weaponry, not the newer and more sophisticated equipment that is available to Russian forces.


Other Western journalists, who have bothered to report from eastern Ukraine rather than just accept handouts from the U.S. Embassy in Kiev or the State Department in Washington, discovered a similar reality.

For instance, on April 17, Washington Post correspondent Anthony Faiola reported from Donetsk that many of the eastern Ukrainians whom he interviewed said the unrest in their region was driven by fear over “economic hardship” and the IMF austerity plan that will make their lives even harder.

It seems like the alternative media is forcing the New York Times to retract half-baked, pro-war, propaganda claims more and more quickly.

This entry was posted in Politics / World News. Bookmark the permalink.